Tennisarm

Wat is een tennisarm?

Als je bij de dokter komt omdat je pijn hebt aan je buitenkant elleboog, stelt ie de diagnose: epicondylitis lateralis. In gewoon Nederlands een tennisarm! Een eenvoudige test voor het vaststellen ervan, is het geven van een hand of als je iets bovenhands met je vingertoppen oppakt. De strekspieren van de pols en hand zijn dan aangespannen, buitenkant elleboog doet zeer.

Een tennisarm is een steriele (niet bacteriële) ontsteking aan de aanhechtingen van de pees aan buitenste bot uitsteeksel van de bovenarm. De ontsteking treedt meestal op als reactie door overbelasting, in eerste instantie irritatie later volgt ontsteking. Er ontstaan in dit proces één of meer kleine scheurtjes ter hoogte van de oorsprong van de spier bij de elleboog, hierdoor wordt littekenweefsel gevormd wat uiteindelijk voor pijnklachten zorgt. Er zijn dus pijnklachten aan de buitenzijde van de elleboog, soms uitstraling naar onderarm, pols en hand en verlies van kracht en eventuele coördinatie stoornissen.

Rust: Op korte termijn zal het weinig helpen, op langere termijn wel. Als
je voor lange tijd rust neemt en je arm zoveel mogelijk ontziet,
heb je naar alle waarschijnlijkheid blijvend effect. Stel jezelf de
vraag, is deze optie in te passen in mijn leven?
IJsmethode d.m.v. cold packs. Deze behandeling wordt vanwege de ontsteking vaak geadviseerd, maar laat nauwelijks resultaat zien.
Pijnstilling: Ontstekingsremmende pijnstillers zoals Ibuprofen worden het meeste gebruikt. Sommige ontstekingsremmende pijnstillers komen ook voor als crème of gel, die je over de pijnlijke elleboog kan smeren. Zelfs met zware pijnstilling wordt zelden een blijvend resultaat bereikt. Dit is niet de oplossing.
Injecties: Verbeteringen na injecties zijn vaak van korte duur. Bovendien is het niet zonder risico om je meer dan 3 keer te laten injecteren. Het
verzwakt, zeker na meerdere injecties, de pees. Bij een verzwakte
pees bestaat er een risico op een beschadiging of zelfs het geheel
afscheuren. Ook wordt door deze optie het genezingsproces van de pees
vertraagt.
Fysiotherapie. Via fricties, massage, ultrageluid, taping, dry-needling, kracht- en coördinatie- oefeningen worden hoopgevende resultaten bereikt. Het nadeel is echter dat deze behandeling erg veel tijd, inspanning en
zelfdiscipline vraagt.
Operatie: Een operatieve ingreep door een goede orthopeed kan je baat bij hebben. Aan de andere kant is een operatie en het hele nazorgtraject niet niks is.

Allemaal verschillende behandelingen, maar ze hebben één ding gemeen: ze bestrijden het gevolg, de symptomen, maar niet de oorzaak. Tennisarm klachten hebben vaak verband met nek- en schouderproblemen, voel maar eens bij jezelf. Er is meer aan de hand!

Beknelling van de nervus radialis (zenuw) door een scheve wervel, stijve spieren en of afvalstofophopingen. Een verkeerde (werk)houding, stress/spanning en veelvuldige belasting kan door één van deze of meerdere oorzaken uiteindelijk voor de overbelasting zorgen. Uiteraard is het zinvol om de arm, de nek en of schouder te behandelen. Daarnaast meer inzicht en bewustzijn verkrijgen over het ontstaan maakt dat de klacht blijvend weggaat. Laat de klacht niet behandelen voor enkel verlichting alleen. Los de pijn daadwerkelijk op. Pak het bij de wortel aan!

Voor meer informatie, zie Klachtgerichte massage.

J.W. Vergouw
posted 1 week ago

I came to Thijs as a result of the good reviews I read on the internet about his working method and practice. I had suffered from neck and shoulder complaints for years, which persisted despite physiotherapy. Because I noticed that massaging that area did help, I went looking for a masseur who could massage the deeper cause. I found that masseur in Thijs. Thijs is friendly, calm, focused on where the problem is and decisive. He takes you into this as a whole person, what can be traced back to the complaints and how you could possibly deal with them better. In addition, he explains well what he does during the treatment. Since Thijs treated me, the complaints are minimal to no longer present.

Ferry B
posted 1 week ago

I arrived with tension in my arm. Through Thijs I found out that I had many knots in my back. My neck, shoulders, chest and arms also had some points of attention that he treated one by one, my body feels more relaxed again. He knows how to handle things and listens carefully to both my body and what I said or indicated with what I felt. He also gave good advice regarding further treatments.

posted 3 years ago

I came to Thijs Punt with shoulder complaints. It had taken me so long that I couldn't even sleep. After just one treatment the pain was so much less that I could sleep through the night again and after three treatments I had no more pain at all. I chose Thijs as a masseur because he does specific complaint-oriented massages, but he actually does much more than that. He obviously treats the area where the pain is, but he also immediately looks at other possible problem areas, so that they are addressed before other complaints occur. I still visit him every few weeks. This ensures that no new complaints arise. I therefore think that it would be good for everyone to have a preventive massage.