RSI

Wat is RSI?

Als je bij de dokter komt, omdat je ernstige pijn hebt in je handen, polsen, armen, schouders, nek en of bovenrug, kan ie de diagnose RSI (Repetitive Strain Injury) stellen. RSI is een verzamelnaam voor veel aandoeningen, daarom benoemen artsen liever de aandoening specifiek zoals: tennisarm, muisarm of carpaal tunnelsyndroom. Hierdoor weet je waar de aandoening zich bevindt.

De term RSI wordt tegenwoordig steeds vaker vervangen door a-specifieke CANS. CANS staat voor ‘Complaints of Arm, Neck and/or Shoulder’ (arm-, nek- en/of schouderklachten). RSI is echter algemener bekend.

De klacht begint meestal als tintelingen, een koud of dood gevoel of lichte pijn. Na verloop van tijd blijft de pijn echter aanhouden en begint krachtverlies op te treden. Als je last hebt van nekpijn kan dit ook hoofdpijn veroorzaken. Je klachten kunnen ook van het ene naar het andere lichaamsdeel verhuizen. Je kunt ook andere klachten krijgen zoals irritatie, zwelling, slapheid, verlies van grijpvermogen, doof gevoel en soms zelfs al verbleking van de huidskleur.

In de laatste fase van RSI blijft de pijn aanhouden, ook ’s nachts. Je gewrichten kunnen gaan ‘kraken’, je huidtemperatuur verandert en je huid verkleurt en kan gaan zwellen. Alleen dit laatste stadium noemt men echte RSI.

Rust. Op korte termijn zal het weinig helpen, op langere termijn wel. Als je voor lange tijd echt rust neemt en je arm zoveel mogelijk ontziet, heb je naar alle waarschijnlijkheid blijvend effect. Stel jezelf de vraag, is deze optie in te passen in je leven?
IJsmethode d.m.v. cold packs wanneer er sprake is van ontsteking. Deze behandeling wordt dan vaak geadviseerd, maar laat nauwelijks resultaat zien.
Pijnstilling. Ontstekingsremmende pijnstillers zoals Ibuprofen worden meestal gebruikt. Sommige komen ook voor als crème of gel, die je over de pijnlijke elleboog kan smeren. Zelfs met zware pijnstilling wordt zelden een blijvend resultaat bereikt. Dit is niet de oplossing.
Injecties. Verbeteringen na injecties zijn vaak van korte duur. Bovendien is het niet zonder risico om je meer dan 3 keer te laten injecteren. Het verzwakt, zeker na meerdere injecties, de pees. Bij een verzwakte pees bestaat er een risico op een beschadiging of zelfs het geheel afscheuren. Ook wordt door deze optie het genezingsproces van de pees vertraagt.
Fysiotherapie. Via fricties, massage, ultrageluid, kracht- en coördinatie- oefeningen worden hoopgevende resultaten bereikt. Het nadeel is echter dat deze behandeling erg veel tijd, inspanning en zelfdiscipline vraagt.
Operatie. Misschien heb je baat bij een operatieve ingreep door een goede orthopeed. De andere kant betekend een operatie en het hele nazorgtraject nogal wat.

Allemaal verschillende behandelingen, maar ze hebben één ding gemeen: ze bestrijden het gevolg, de symptomen, maar niet de oorzaak.

RSI is vooral bekend als beroepsziekte. Als je langere tijd achter elkaar dezelfde handelingen uitvoert, levert dat klachten op. Musici, slagers, lopende bandwerkers, kassapersoneel, beeldschermwerkers, postbodes enz. behoren tot de risicogroep. Verder beknelling van zenuw(en) door een scheve wervel, stijve spieren en afvalstofophopingen. Een verkeerde (werk)houding en stress/spanning kan door één of meerdere van deze oorzaken uiteindelijk voor de overbelasting zorgen. Uiteraard is het zinvol om de arm, de nek en of schouder in zijn geheel te behandelen. Daarnaast meer inzicht en bewustzijn verkrijgen over het ontstaan maakt dat de klacht blijvend weggaat. Ga daarom niet voor enkel verlichting alleen. Los daadwerkelijk de pijn op. Pak het bij de wortel aan!

Voor meer informatie, zie Klachtgerichte massage.

Een recensie:
Na een intensief werkjaar met veel computerwerkzaamheden ging ik met rsi-achtige klachten de zomervakantie in: pijnlijke arm, nek en bovenrug. De klachten hielden aan tijdens de rustperiode. De massage van Thijs Punt in de derde week van de vakantie had ik aan het begin moeten doen: twee dagen na de massage had ik nagenoeg geen last meer en kon ik weer tuinieren, schilderen en alle andere activiteiten die ik van plan was. Inmiddels ben ik weer aan het werk en klachtenvrij.

Family van der Bunt
posted 1 year ago

I came to Thijs with low back complaints. I could no longer put on my own shoes. Thijs realized where the problem was within 1 minute and was able to find the muscle in question immediately. I think Thijs is a very skilled therapist. He is very pleasant to work with and very quiet. In short: a must !!

posted 2 years ago

I came to Thijs Punt with shoulder complaints. I had gone through it for so long that I couldn't even sleep anymore. Already after one treatment the pain was so much less that I could sleep through an entire night and after three treatments I had no more problems. I chose Thijs as a masseur, because he does specially complaint-focused massages, but actually he does much more than that. Of course, he treats the area where the pain is, but he also immediately looks at other potential problem areas, so that they are addressed before other complaints occur. I still go to him every few weeks. This ensures that no new complaints arise. I therefore think that it would be good for everyone to be massaged preventively.

DICX Autorijschool en motorrijschool
posted 2 years ago

After having worn out many therapists etc. After consulting an acquaintance, I ended up at Thijs (Meander) and I have never regretted this. On the contrary

Thijs has a very personal and specific problem-oriented approach, which, in short, has led to a quick relief of my complaints. My complaints regarding an irritated / inflamed bursa in the shoulder became visibly less with the Thijs massages. Even with overburdened muscles after intensive exercise, the Thijs massages have helped me well and have improved my sporting performance and are a very good addition to the movement therapy of many a physiotherapist.

Other general complaints related to my overburdened body are also being adequately addressed and I feel much better about myself despite my busy work.

So do you have muscle or movement complaints of any kind? Make an appointment at Thijs. Perhaps he can mean just as much to you as he can to me.