Golfarm

Wat is een golfarm?

Als je bij de dokter komt omdat je pijn heb aan je binnenkant elleboog, stelt ie de diagnose: Epicondylitis medialis. In gewoon Nederlands een golfarm. Een eenvoudige test voor het vaststellen ervan is het zelf buigen van de elleboog terwijl je tegelijkertijd je onderarm tegenhoud. De buigspieren van de pols en hand zijn dan aangespannen, binnenkant elleboog doet zeer.

Een golfarm is een steriele (niet bacteriële) ontsteking aan de aanhechtingen van de pees aan binnenste bot uitsteeksel van de bovenarm. De ontsteking treedt meestal op als reactie door overbelasting, in eerste instantie irritatie later volgt ontsteking. Er ontstaan in dit proces één of meer kleine scheurtjes ter hoogte van de oorsprong van de spier bij de elleboog, hierdoor wordt littekenweefsel gevormd wat uiteindelijk voor pijnklachten zorgt. Er zijn meestal pijnklachten aan de binnenzijde van de elleboog, soms uitstraling naar onderarm, pols en hand en verlies van kracht en eventuele coördinatie stoornissen.

Rust: Op korte termijn zal het weinig helpen, op langere termijn wel. Als je voor lange tijd echt rust neemt en je arm zoveel mogelijk ontziet, heb je naar alle waarschijnlijkheid blijvend effect. Stel jezelf de vraag, is deze optie in te passen in je leven?
IJsmethode d.m.v. cold packs. Deze behandeling wordt vaak vanwege de ontsteking geadviseerd, maar laat nauwelijks resultaat zien.
Pijnstilling: Ontstekingsremmende pijnstillers zoals Ibuprofen worden meestal gebruikt. Sommige ontstekingsremmende pijnstillers komen ook voor als crème of gel, die je over de pijnlijke elleboog kan smeren. Zelfs met zware pijnstilling wordt zelden een blijvend resultaat bereikt. Dit is niet de oplossing.
Injecties: Verbeteringen na injecties zijn vaak van korte duur. Bovendien is het niet zonder risico om je meer dan 3 keer te laten injecteren. Het verzwakt, zeker na meerdere injecties, de pees. Bij een verzwakte pees bestaat er een risico op een beschadiging of zelfs het geheel afscheuren. Ook wordt door deze optie het genezingsproces van de pees vertraagt.
Fysiotherapie: Via fricties, massage, ultrageluid, taping, dry-needling kracht- en coördinatie- oefeningen worden goede resultaten bereikt. Het nadeel is echter dat deze behandeling erg veel tijd, inspanning en zelfdiscipline vraagt.
Operatie: Een operatieve ingreep door een goede orthopeed kan je baat bij hebben. Aan de andere kant heeft een operatie en het hele nazorgtraject nogal wat impact.

Allemaal verschillende behandelingen, maar ze hebben één ding gemeen: ze bestrijden het gevolg, de symptomen, maar niet de oorzaak.  Golfarmklachten hebben vaak verband met nek- en schouderproblemen, voel maar bij jezelf. Er is meer aan de hand!

Beknelling van de nervus ulnaris (zenuw) door een scheve wervel, stijve spieren en afvalstofophopingen. Een verkeerde (werk)houding, stress/spanning en veelvuldige belasting kan door één van deze of meerdere oorzaken uiteindelijk voor de overbelasting zorgen. Uiteraard is het zinvol om de arm, de nek en of schouder te behandelen. Daarnaast meer inzicht en bewustzijn verkrijgen over het ontstaan maakt dat de klacht blijvend weggaat. Ga daarom niet voor enkel verlichting alleen. Los daadwerkelijk de pijn op. Pak het bij de wortel aan!

Voor meer informatie, zie Klachtgerichte massage.

Family van der Bunt
posted 10 months ago

I came to Thijs with low back complaints. I could no longer put on my own shoes. Thijs realized where the problem was within 1 minute and was able to find the muscle in question immediately. I think Thijs is a very skilled therapist. He is very pleasant to work with and very quiet. In short: a must !!

posted 1 year ago

I came to Thijs Punt with shoulder complaints. I had gone through it for so long that I couldn't even sleep anymore. Already after one treatment the pain was so much less that I could sleep through an entire night and after three treatments I had no more problems. I chose Thijs as a masseur, because he does specially complaint-focused massages, but actually he does much more than that. Of course, he treats the area where the pain is, but he also immediately looks at other potential problem areas, so that they are addressed before other complaints occur. I still go to him every few weeks. This ensures that no new complaints arise. I therefore think that it would be good for everyone to be massaged preventively.

DICX Autorijschool en motorrijschool
posted 1 year ago

After having worn out many therapists etc. After consulting an acquaintance, I ended up at Thijs (Meander) and I have never regretted this. On the contrary

Thijs has a very personal and specific problem-oriented approach, which, in short, has led to a quick relief of my complaints. My complaints regarding an irritated / inflamed bursa in the shoulder became visibly less with the Thijs massages. Even with overburdened muscles after intensive exercise, the Thijs massages have helped me well and have improved my sporting performance and are a very good addition to the movement therapy of many a physiotherapist.

Other general complaints related to my overburdened body are also being adequately addressed and I feel much better about myself despite my busy work.

So do you have muscle or movement complaints of any kind? Make an appointment at Thijs. Perhaps he can mean just as much to you as he can to me.